lördag 28 maj 2011

En liten fråga på facebook.

Fick en just en fråga på facebook:

"Är det en självklarhet att nationalsången ska få sjungas på skolavslutningarna runt om i landet?"

Svaret på frågan är självklart ja men jag tycker det ligger en insinuation om att frågan egentligen lyder;

"Är det en självklarhet att nationalsången SKALL sjungas på skolavslutningen runt om i landet?".

Svaret på den frågan är ett självklart nej.
Jag tror ingen som läser den här bloggen vid det här laget har missat mitt vurmande för yttrandefriheten. Vill folk sjunga "Deutschland über alles" på skolavslutningen så står det dem fritt att göra det.
Men sjung ni gärna "Du gamla du fria" tills ni blir gula och blå i ansiktet, skulle jag kunna sjunga skulle jag sjunga med. Men låt det inte bli en symbol för någon knasig bild av en nationalromantisk svensk kultur med blonda barn och vita knutar som aldrig har funnits och som aldrig kommer att finnas förutom i huvudet på Jimmie Åkesson & c/o.
Undrar förresten om det finns norsk version av den svenska nationalsången på samma sett som det finns en svensk på den norska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar