söndag 29 maj 2011

Är du från balkan?

Säg mig då vilken religion du har så skall jag säga dig vilken nationalitet du har. Är du katolik är du kroat, är du ortodox kristen är du serb och muslim är du från bosnien alternativt alban.
Att religion skapar mer motsättningar än förenar är något som står på egna meriter. De gränsdragningar som gjort det möjligt för den 1000-åriga konflikten på Balkan att fortgå är endast religiös i sin karaktär. Från att det muslimska ottomanska imperiet gjorde sitt intåg i Europa till serbiska Chetniks etniskt rensade stora områden i Bosnien och Kosovo har pendeln svingat fram och tillbaka om vem som dödar vem.
Nu har i alla fall Mratko Mladic en av den värsta mördarna från det senaste och förhoppningsvis (men antagligen inte) sista krigsutbrottet blivit tagen i örat och kommer dras inför krigsförbrytartribunalen i Haag. Han var bl.a. befälhavare över de styrkor som avrättade 8000 muslimska män i Srebrenica 1995.
På något sätt är det befriande att se den förut så självsäkra och stöddiga mannen nu som en skugga av sitt forna jag.

Här är en bild av en de 8000 mördade männen i srebrenica. Bakbunden och med ögonbindel, ett klart brott mot Geneve-konventionen.

1 kommentar:

  1. Fråga är är du from balkan ?
    jag frågade vakten och polisen kommit fram och jag var tu
    ngen at visa let are den rättt

    SvaraRadera