lördag 1 oktober 2011

SVTs debatt om struktrell rasism.

För er som såg SVTs debatt här om dagen och önskade att Nima Dervish skulle få en syl i vädret när Kitimbwa Sabuni byggde upp en Berlinmur och vägrade lyssna så kan jag varmt rekommendera att ni läser Nimas blogginlägg om debatten.

Ja, jag såg att det är den suspekta sidan Politiskt inkorrekt som har lagt ut klippet på youtube men i det här sammanhanget är det ointressant. Det var den enda jag kunde länka till.
Vill ni se hela programmet har jag en länk till svt play här.

Om ni orkar se igenom kacklet i debatten om ungdomslöner så kommer Kitimbwa med ytterligare en talande kommentar. Bert Karlsson kallar någon för "dum i huvudet", inte ett helt ok sätt uttrycka sig men nu råkade Bert säga det till en kvinna som hade ett utländskt ursprung och direkt så menar Kitimbwa att det beror på strukturell rasism.
Vänta nu lite... vem är det som kategoriserar människor efter ras här, vem är den verkliga rasisten? I det här sammanhanget är det inte Bert Karlsson.
Jag har arbetat med Bert och jag kan säga er att hans plumpa uttalanden sker helt odiskriminerande, hans hjärna har ingen nödbroms.
Är det någon som skall få gult kort för rasism är det Kitimbwa. På samma sätt när DO gjorde en grej av glassen nogger black så säger det mer om personen som tolkar vad den ser.
Rasism? Javisst!

Kitimbwa gör sig till talesman för alla människor som inte är vita och påtalar det självklara i att "Tintin i Kongo" är rasistisk. Det finns nog få människor som inte håller med honom om det men skillnaden mellan honom och mig är att han vill förbjuda litteratur.
När valet står mellan yttrandefrihet för de vars åsikter jag inte gillar och bokbrännare så blir mitt val alltid det första alternativet.
Det tråkiga är att debatten om rasism hålls på en sådan barnsligt låg nivå när det faktiskt är ett reellt problem i vårt samhälle. När  Nima som påtalar det blir han praktiskt taget blir kallad för en Onkel Tom (House nigger, med ett grövre ord) av Kitimbwa.
Nivån Kitimbwa... NIVÅN!!!!!

Att den humorlösa Kitimbwa inte heller förstår det roliga i stereotyper och nidbilder gör mig ännu mer beklämd. Jag har sagt det förr och säger det igen; Ge ingen makt åt de humorlösa.
Så jag avlutar med HUMOR!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar