torsdag 28 april 2011

Fortsättning och avslut med Abdal Malik



Fortsättning från tidigare post. Nu anser jag diskussionen avslutad:


Smith and Winston

Måndag 25 april 18:35

Ok, så du skulle förbjuda friheten att yttra sig. Vad mer skulle du förbjuda? Eller snarare, vilka fler av guds lagar skulle du implementera? Vad skulle straffet för att lämna islam vara?

Sen kan man tycka vad man vill om lagen "hets mot folkgrupp" men vad du glömmer är att du VÄLJER att bli kränkt utefter vilken åsikt du har. En homosexuell person är ingen åsikt, ingen väljer sin egen läggning därför blir din liknelse helt meningslös. Sen undrar jag igen. Hur vet du att jag kränker en miljard muslimer? Sen när blev du talesman för alla muslimer i världen? Jag ställde en fråga om vilka källor du hade när du sa att majoriteten av den nya muslimerna var kvinnor, vad var källa?
Du skriver även nedan att ge falsk vittnesbörd är brottsligt, förklara vad det muslimska begreppet "Takia" innebär? Det är allt... för nu.

http://2plus2likamed4.blogspot.com

Abdal Malik

Måndag 25 april 23:20

Inom shariah så ingår rätt att uttrycka sig, kritisera ledarskapet och påbjuda det goda samt förbjuda det onda. Att denna rätt ska vara helt begränsad och man får förtala och förolämpa hur man vill, är inte fallet. Men stanna här, åk inte till ett land som säger sig implementera shariah och var säker i din lilla tv-bubbla. Detta är ingen debattblogg och jag talar inte för alla muslimer heller inte för islam. Anser mig inte ha den rätten, eftersom jag har bristande kunskap om islam och därmed inte kvalifikation. Om du vill fråga kan jag fråga någon med mer kunskap än mig. Om du verkligen är seriös vill säga. Åter igen, ingen debattblogg! Ha det bra

Smith and Winston

Tisdag 26 april 07:14

"Ingen debattblogg", men du ber ju mig och andra att ställa frågor som du sen inte vill besvara? Det låter väldigt konstigt och suspekt i mina öron. Något som skrämmer mig är att jag i några avseende som anti-teist vet mer om din religion än vad du själv gör. Men med det sagt så tycker jag att du skall ha all heder i att du erkänner att du inte vet allt. Men var då ärlig och fråga dig själv; Hur vet jag det jag tror mig veta? Vad har jag för anledning att tro att Allah ens existerar? Finner du inte tillräckliga bevis för det eller att du hamnar i ett cirkelresonemang (koranen är sann för att koranen säger att den är sann) så tycker jag du borde fundera på vilket sammanhang du har hamnat i. Du har så mycket mer potential än det här...

http://2plus2likamed4.blogspot.com

Abdal Malik

Tisdag 26 april 12:19

När jag sa att jag inte vet mycket är det för att islam är lätt att praktisera, men en väldigt bred kunskap och jag är inte kvalificerad att svara på teologiska frågor eftersom jag inte studerat formellt. Dock kan jag grunderna och önskar själv fortsätta lära mig om min religion. Om jag var okunnig om den så hade jag väl aldrig valt den, eller hur? Att det finns en skapelse är bevis nog att det också finns en skapare. Tvivel är till en viss gräns t.o.m bevis för ens tro. Tro (iman) är inget statiskt utan vi tror att det stiger med goda gärningar (följa islam), och sjunker med dåliga gärningar.

Smith and winston

Onsdag 27 april 00:15

Ok, jag har inte för avsikt att debattera hela teologin här, den diskussionen är för stor för din frågespalt. MEN jag hoppas att du har bättre argument för din tro än att en "skapelse" behöver en "skapare". Dels är det ett semantiskt cirkelresonemang då du redan i begreppet skapelse förutsätter en skapare. Kalla vårt universum för "verkligheten" så faller ditt argument, "verkligheten" behöver ingen skapare i semantisk mening.
Men även om jag skulle godta ditt argument så bevisar det bara en deistisk gud. Hur kommer du från en deistisk gud till en personlig gud och från en personlig gud till Allah? Den argumentations kedjan är väldigt intressant och något jag skulle vilja att du redogjorde för.

http://2plus2likamed4.blogspot.com

Abdal Malik

Torsdag 28 april 10:35

Vet du vad smith n wess. Jag tror på Allaah som den enda skaparen och upprätthållaren av universum. Han som inte beror av något, men allt beror av Honom. Det är samma Gud jag trodde på innan. Jag bryr mig inte om deistisk, deshmistisk eller whatever. Jag tror det finns en Gud och väljer och kalla honom Allah,
guds namn på arabiska.


Smith and winston

Nu är vi där igen... Cirkelargumentation.
Abdal Malik, du borde vidga dina vyer lite. Läsa lite litteratur som inte är strikt esoterisk. Om du har valt religion utan att känna till deism så har det gått lite för snabbt för dig.
Lycka till framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar