tisdag 26 april 2011

Ett litet snack med "domkallarhonomsalafist".


Nedan följer ett meningsutbyte jag hade med en göteborgsk muslim.
Han har blivit uthängd på nätet som Salafist. Vare sig han är det eller ej så tycker jag att vårt meningsutbyte är talande för hur aktsamma vi skall vara för vad islams företrädare säger offentligt och vad deras mål är.
Värt att veta är att det muslimska begreppet "Takia" är den gudomliga rätten att ljuga och föra otroende bakom ljuset för att sprida Islam.
För övrigt blir jag lite skrämd över hur säker man kan vara på sin sak utan att ha mer kunskap över vad man tror.
Så här har vårt meningsutbyte gått hitintills.

Winston and Smith

Söndag 24 april 22:33

Om du fritt skulle få bestämma över lagstiftningen i Sverige, skulle jag få rita teckningar av profeten Muhammed och prata nedsättande om honom?

Abdal Malik

Måndag 25 april 02:12

Du får du ju redan ljushuvud! Inte märkt det än eller...


Winston and Smith

Måndag 25 april 07:02

Nu var inte det svar på min fråga. Jag vet att jag FÅR avbilda profeten Muhammed enligt Sveriges lagstiftning. Men fråga var om jag fortfarande skulle få det om DU fritt skulle få bestämma vilka lagar vi har i Sverige?

Abdal Malik

Måndag 25 april 11:45

Nej då skulle det inte det men jag sitter inte med i något utskott där man stadgar lagar så lugna ner dig. Hets mot folkgrupp ingår inte i yttrandefriheten heller. Sen får man väl definiera vad som är det och inte. Jag tycker att medvetet provocera en miljard människor med något som är förbjudet i religionen är hets mot folkgrupp. Om homosexuella ska ingå i det varför inte då de som tror på ett visst sätt?

Smith and Winston

Söndag 24 april 22:45

Jag har en fråga till. Finns det något exempel på muslimskt land idag som du ser som idealt alternativt som ett föredöme för Sverige?
Jag kan acceptera att människor har olika åsikter men jag accepterar inte argument utan underlag; Kan du ge ett underlag till det här påståendet: "Om islam var så förtryckande för kvinnan, varför är då majoriteten av de tusentals personer som dagligen accepterar islam i väst kvinnor?"

Även OM det skulle stämma, på vilket sätt är det argumentet relevant för frågan du fick? Att man själv godtar en underordning för att man tror att man blir evigt straffad i helvetet om man inte gör det kallar jag knappast för fritt val, lika lite som det är ett fritt val när jag ger en rånare pengar för att han håller en pistol mot mitt huvud. Förstår du analogin?


Abdal Malik

Måndag 25 april 11:48

Nej jag anser inte att det finns ett enda land i världen, längre, med en korrekt fungerande muslimsk stat. De flesta länder är tyvärr förtryckande. Makt korrumperar som man har hört sägas.

Smith and Winston

Måndag 25 april 18:35

Ok, så du skulle förbjuda friheten att yttra sig. Vad mer skulle du förbjuda? Eller snarare, vilka fler av guds lagar skulle du implementera? Vad skulle straffet för att lämna islam vara?

Sen kan man tycka vad man vill om lagen "hets mot folkgrupp" men vad du glömmer är att du VÄLJER att bli kränkt utefter vilken åsikt du har. En homosexuell person är ingen åsikt, ingen väljer sin egen läggning därför blir din liknelse helt meningslös. Sen undrar jag igen. Hur vet du att jag kränker en miljard muslimer? Sen när blev du talesman för alla muslimer i världen? Jag ställde en fråga om vilka källor du hade när du sa att majoriteten av den nya muslimerna var kvinnor, vad var källa?
Du skriver även nedan att ge falsk vittnesbörd är brottsligt, förklara vad det muslimska begreppet "Takia" innebär? Det är allt... för nu.

Abdal Malik

Måndag 25 april 23:20

Inom shariah så ingår rätt att uttrycka sig, kritisera ledarskapet och påbjuda det goda samt förbjuda det onda. Att denna rätt ska vara helt begränsad och man får förtala och förolämpa hur man vill, är inte fallet. Men stanna här, åk inte till ett land som säger sig implementera shariah och var säker i din lilla tv-bubbla. Detta är ingen debattblogg och jag talar inte för alla muslimer heller inte för islam. Anser mig inte ha den rätten, eftersom jag har bristande kunskap om islam och därmed inte kvalifikation. Om du vill fråga kan jag fråga någon med mer kunskap än mig. Om du verkligen är seriös vill säga. Åter igen, ingen debattblogg! Ha det bra

Smith and winston:
"Ingen debattblogg", men du ber ju mig och andra att ställa frågor som du sen inte vill besvara? Det låter väldigt konstigt och suspekt i mina öron. Något som skrämmer mig är att jag i några avseende som anti-teist vet mer om din religion än vad du själv gör. Men med det sagt så tycker jag att du skall ha all heder i att du erkänner att du inte vet allt. Men var då ärlig och fråga dig själv; Hur vet jag det jag tror mig veta? Vad har jag för anledning att tro att Allah ens existerar? Finner du inte tillräckliga bevis för det eller att du hamnar i ett cirkelresonemang (koranen är sann för att koranen säger att den är sann) så tycker jag du borde fundera på vilket sammanhang du har hamnat i. Du har så mycket mer potential än det här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar