onsdag 3 augusti 2011

Dan Park PWND av Aftonbladets nyhetsvärdering.

Jag har inga problem med att påstå att löpsedeln nedan är ett verk av en sjuk människa. Tro inte att jag försöker med någon ironi eller lättköpt komisk poäng här. Jag menar på fullaste allvar ett personen som står ansvarig för den här löpsedeln antigen måste ha mejslat fram dyngan i ett meskalinpåverat tillstånd eller har en grav empatistörning.

Den senaste veckan har aftonbladet likt en blind blodtörstig amerikansk staffordterrier hoppat på allt och alla i barnsligt tafatta försök att hitta syndabockar till terrordådet i Oslo och Utöya. Att inte bara Jan Guilliou, Wolfgang Hansson och Anders Lindberg utan hela redaktionen har skickat sina hjärnor på semester på obestämd tid och ersatt dem tätningsmedlet Rhoca Gil kan inte bli tydligare än det nedanstående krigsbrottet till löpsedel.


För ett par månader sedan skapade den gamla Umeå-profilen och satirikern Dan Park (som jag har skrivit om tidigare) kontrovers genom att klistra upp nedanstående affisch i Lund-traktien (om jag inte minns fel).
Affischen var en kommentar till att afrosvenskarnas riksförbunds ordförande Jallow Momodou hade anmält tre lundaelever för hets mot folkgrupp för att de ironiskt klätt ut sig till "negerslavar" i klassisk 30-tals rasistisk stereotyp stil.

Men sällan har den tunna röda linjen mellan galenskap och genialitet blivit mer påtaglig än i jämförelsen mellan aftonbladet och herr Park, med park på ena sidan och aftonbladet på den skogstokiga sidan. Så att påstå att Aftonbladet har totalt pulveriserat Dan Park i osmaklighet vore dagens underdrift.

Att anse att en självförvållat frosserisjuk människas "Nätkuppsuccé" har större nyhetsvärde än både svälten på Afrikas horn och den 10 dagar gamla terrorattacken i Oslo är ett verk av en människa men gravt verklighetesförvriden syn.
Och för att göra saken värre har man valt en bild på proffsgråtaren och falukorvsglufsande tanten Danielsson i en pose som i kontrast till det svältande barnet är så vidrig att jag spydde ut saker jag glömt bort att jag ätit.
Idioti i världsklass.... I-världsklass!



OBS!!! Jag vill inte på något sätt racka ned på Kicki Danielsson, hon är egentligen oskyldig men hamnade tyvärr i skottlinjen i min nattilska. Visst intellektuellt collateral damage får man räkna med... men for the record tycker jag att hon är en grin-olle.

4 kommentarer:

  1. Artikeln som berättar varför Kikki är paff. Hela artikeln får mig att kolla upp om det är första dagen i april.

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen2011/article13406649.ab

    SvaraRadera
  2. Helt klart mer nyhetsvärt... hur kunde jag ifrågasätta aftonbladets omdöme?

    SvaraRadera
  3. Och idag toppar "Måns och Marie har gjort slut" nyheterna om Afrikas Horn på hemsidan. Sjukt. Och säkert lika sjukt hur jag gottar mig i att bli förbannad på detta när jag vet att tidningen (Aftonbladet) är störd och att det är något att förvänta sig när man besöker sidan.

    För övrigt är ju användandet av tankstreck sjukt underhållande och skrattretande. "Gnistan tog slut - Efter tre år".

    Dagens I-landsgnäll prestenterat av: Thet

    SvaraRadera
  4. Kan inte direkt säga att jag är förvånad. Tydligen så går ju kändisskvaller före världskatastrofer.
    Det som kanske är mest skrämmande är att folk verkar mer benägna att köpa dyngan när det är Kicki Danielsson på löpsedeln än svältande barn...

    SvaraRadera