fredag 3 februari 2012

Fråga dessa herrar om Egyptens "vår".


Hej Jag heter Yussuf al-Qaradawi och är ledare i det musliska brödraskapet. Varje vecka har jag ett TV-program där jag rättfärdigar självmordsbombningar, berättar om när man får slå sin fru och att kvinnlig onani skall bestraffas med piskning. Ett av mina fans är den moderata politikern Abdirisak Waberi.
Jag är en stor auktoritet i Islam och tolkningen av Koranen.
Så här säger jag om Egyptens framtid:

"We should do things gradually. We should prepare the people, teach them. People have to learn. We have to make an effort to teach people the truth about Islam.

People do not understand the shari’a properly. We have to teach people the laws of the shari’a and explain them, before anything else. I think that in the first five years, there should be no chopping off of hands. This period should be dedicated to teaching things. A transitional phase… This should be a period in which we teach people the true laws of the shari’a. when we find food for all the hungry, schools for all the pupils, hospitals for all the sick, homes for all those who want them, wives for all the bachelors – then we can discuss the punishment for theft."


Hej, jag heter Naguib Sawiris och är VD för ett stort telecom-företag, sekulär kopt och jag tog chansen att starta ett parti när demokratin kom till Egypten. En dag hade jag lite tråkigt på jobbet. När jag slösurfade på Twitter hittade jag en bild som ironiserade över det islamistiska inflytandet i Egypten genom två karikatyrer av Musse och Mimmi Pigg klädda som salafister. Jag tyckte det var lite lustigt så jag re-tweetade dem men det skulle jag inte ha gjort.
En landsomfattande bojkottskampanj mot mitt företag inleddes och jag kallades för rasist och islamofob. Tillslut fick jag offentligt göra avbön och be om ursäkt. Att egyptiska tidningar systematiskt publicerar karikatyrer på judar eller att lite öppenhet aldrig har skadat höll jag för mig själv.


Naguib Sawiris ironiserar på arabiska och ber om ursäkt på engelska.





Hej. Jag heter Abel Imam och är en känd skådespelare och har varit aktiv i över 40 år. Jag har till och med kallats för arabvärldens Charlie Chaplin. Igår blev jag dömd till tre månaders fängelse och böter för att jag har hädat Islam i några roller jag spelat. Men en sak är jag glad för, att jag blev dömd nu och inte i Yussuf al-Qaradawis Egypten om fem år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar