fredag 6 april 2012

Det är alltid ditt fel.

Trots mitt högtidliga löfte om att inte se på menlösa pladderprogram som "Debatt" eller "Kvällsöppet" så faller jag likt en alkoholist dit bland.
Jag hade kunnat skriva om religiösa friskolor vars existens i en sekulär stat är helt oförståelig men det som upprörde mig mest var debatten kring den brutala misshandeln av en 61-årig man på Kortedala torg. Programmet hittar ni här.
Sju ungdomar i 15-års åldern sitter häktade alternativt omhändertagna av de sociala myndigheterna efter händelsen.
Jag hoppas verkligen att alla hormonstinna 15-åringar hade gått och lagt sig för de fick hundratals olika gratisursäkter till att inte tänka till och inse sitt eget personliga ansvar.

Det som diskuterades var:

* Politikernas ansvar
* Segregation
* Neddragningar inom skola
* Lärarnas ansvar

* Rektorns ansvar
* Frånvaron av ungdomsgårdar
* Andra människors ansvar att larma/säga ifrån.

* Behovet av samaritlagstiftning.
* Socialt utanförskap
* Grupptryck


Jag är den första som skriver under på att alla dessa punkter är stora problem som är viktiga att diskutera men det är något fel när de två viktigaste punkterna knappt nämns;

* Den enskilda individens ansvar för sina egna handlingar
* I det här fallet även föräldrarnas ansvar


I den här givna situationen är det ENBART de berörda pojkarna och deras föräldrar som har ansvaret för misshandeln, ingen annan.
Ingen rektor, inga social problem, inga frånvarande ungdomsgårdar eller lärare.
Sju stycken tonåringar är ensamt skyldiga till situationen, INGEN ANNAN.

Jag är ledsen att jag upprepar mig men med tanke på hur ofta ämnet duckades i "Debatt" så känner jag att jag måste kompensera lite.

Två till poänger jag känner att jag måste ta upp är:


* Även killar från välställda områden dödar. Dödsmisshandeln av Riccardo Campogiani begicks av pojkar från Östermalm, Vasastan, Solna och Hammarbyhamnen. Områden som knappast kan beskrivas som fattiga eller segregerade.


* Det uttrycktes rädsla och avsky för att högerextrema rörelser skall göra politiska poänger på den tragiska händelsen. Gäller det bara högerextrema rörelser eller gäller det även vänstern som försöker ta politiska poänger både när psykiskt störda män dödar ungdomar och när islamister dödar barn?

För övrigt fick hela debatten mig att tänka på den här gamla sketchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar