fredag 6 juli 2012

Glädjebesked 1 - Alla är inte idioter, åtminstone inte fyra personer.

Jag börjar där jag slutar helt enkelt; det här med att folk från Abrahams religioner verkar ha svårt för att fördöma oåterkalleliga kirurgiska ingrepp på barn som görs helt utan medicinsk motivering.
Vem utan en tro att man har gudomlig tillåtelse skulle komma på idén att skära i ett friskt spädbarn? Och då menar jag en person som inte är diagnostiserad som gravt psykiskt sjuk.

Som representanter för den moderata kristna församligen "Svenska kyrkan" verkade Eva Brunne, Anne-Louise Eriksson, Elisabeth Gerle, Anna Karin Hammar och Antje Jackelén ha problem med att finna denna av 5000-åriga ökenmyter motiverade bestialiska sed avskyvärd i en artikel ni kan läsa om här.

I rättvisans namn måste jag säga att den svenska kyrkan revanscherade sig lite genom en att en vän till mig som arbetar som präst "likeade" mitt tirad av avsky på facebook, ett litet men ändå tydligt avståndstagande.

Dessutom replikerade sex personer artikeln varav tre är yrkesverksamma som präster.

Dessa är:
Johanna Andersson, präst i Svenska kyrkan
Staffan Bergström, professor internationell hälsa
Annika Borg, teol dr och präst i Svenska kyrkan
Christer Hugo, präst i Svenska kyrkan
Christer Sturmark, ordförande Humanisterna
Bengt Westerberg, ledamot Humanisterna
Ellis Wohlner, ledamot Humanisterna (omskuren med judisk bakgrund)

Så avslutningsvis. Glädjebeskedet att fyra av kyrkans företrädare står upp för smågossars fullt fungerade snoppar är värt att fira.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar