lördag 3 december 2011

Sanna Lundell skriver om islamofobi.

Ibland reagerar jag så irrationellt när jag läser dumma krönikor att jag faktiskt gör något så dumt som att gå i svarsmål... till och med i tabloidtidningen Aftonbladet.
Nej, det är inget jag är stolt över. Jag är väl medveten om att det är slöseri med tid och att jag själsligen skulle må bättre om jag skulle spendera mer tid på att läsa... ja, vad som helst egentligen.
Tyvärr lider jag av självplågande internet-tourette som gör att inte kan låta bli att spendera 30-minuter med skjuta ned en uppblåst verbal Ikaros som limmat fast sina vingar med tapetklister. För vad Sanna Lundell har gjort för att förtjäna en arena som potentiellt når ut till miljontals läsare kan jag för allt i världen inte förstå? Fast och andra sidan, vilka krav kan man egentligen ställa på en tidning som givit oss sådana stjärnor som den "andliga experten" Sara Dupelis.



Nedan följer en artikel som är så verklighetsfrånvänd att jag trots att jag befinner på andra sidan jorden på semester bemödade mig att svara på.

Här är mitt svar. Jag har reviderat texten något då det smög in några stavfel under min nattliga ilska.

"Jag är (nästan) helt mållös. Det är en blandning av rädsla för att Orwells nyspråk har slagit in till 100% i det stora perspektivet till att Sanna Lundells hjärna helt måste ha tagit semester i hennes eget.
Världen är upp och ned, svart har blivit vitt och (som Orwells skrev men i omvänd ordning) slaveri är frihet.
30-talets fascism var grundad i en biologistisk rasism som särskilde människor utifrån egenskaper de fötts med och inte kunde kontrollera. Att vara muslim är lika mycket ett aktivt val som att vara medlem i miljöpartiet. Jämförelsen är så verklighetsfrånvänd att jag får cancer i min hjärna bara av att läsa den.
Visst, alla skall ha rätt till att TRO på vad de vill, det är därför vi har religionsfrihet. Men vi måste sätta gränser för hur människor HANDLAR oberoende av vilka tokigheter de tror på.
Pojkar och flickor skall INTE kirurgiskt könsstympas, det borde de vara skyddade från i lag.
Kvinnor skall INTE behöva dölja sin kropp utifrån en manlig sexualnorm. Det skall de skyddas från i lag. (Koranen 24:31 Tala om för de muslimska kvinnorna att de skall sänka sin blick och behålla sin kyskhet. De skall inte visa upp några delar av sina kroppar utöver de nödvändigaste.)
Kvinnor SKALL ha rätt att behandlas på samma sätt som män när de ber och skall i lag ges rätt att gå in i samma ingång till moskén som män.
Djur skall slippa onödigt lidande (vare sig det är religiöst eller icke-religiöst motiverat) och därför borde ALL kosher och halal-slaktat kött förbjudas att importeras och utföras i Sverige.
Judendomen, kristendomen och Islams grundteser och skrifter motsäger den verklighet som är testbar och därför skall alla ökenmyter hållas innanför hemmets fyra väggar och definitivt inte blandas in skolsystemet.
Alla dessa självklarheter är grundade i en positiv humanistisk människosyn, Sanna Lundells är grundad på en föraktfull syn på människans potential. Det är ett total kapitulation för tyranni och ett språk som är lika upp och ned som Orwells nyspråk.
Nej Sanna, krig är inte fred, frihet är inte slaveri och okunnighet är INTE styrka.
"


Som sagt, jag tror inte jag kommer förändra Sannas verklighetsfrämmande världsbild och ibland känner jag mig lika patetisk som streckgubben. Men så länge det finns Sannor där ute som helt fått det här med jämlikhet, frihet och rättvisa att göra 180 graders svängar så kommer jag tyvärr också vara där. Som någon jävla internet-Batman.

2 kommentarer:

  1. Inget att tillägga. Bara en interweb-ryggdunk.

    SvaraRadera
  2. Såg artikeln i Aftonbladet och blev redigt upprörd. Skönt att se att man inte var den ende.

    SvaraRadera