tisdag 22 november 2011

Totalitarismens slutgiltiga seger...

...över en individ är ett faktum när den förtryckta försvarar förtrycket.

Fick en debattartikel skickad till mig. Under tiden jag läste den kom jag att tänka på ett citat från romanen "Nittonhundraåttiofyra".
Safiyah Noormohamed


Artikeln är skriven av Safiyah Noormohamed. Hon menar att de sociala regler som formellt och informellt gäller i Sverige om att bemöta människor lika oavsett vilket kön de har "förtrycker" henne. Hennes könsdiskriminerande sätt att hälsa gör att hon känner sig som en paria i Sverige. Flera gånger återkommer hon till att inte "glömma bort sin identitet i jakt på integration". Vem har sagt att man behöver glömma sin identitet för att man lämnar en massa dåliga idéer och traditioner? Snarare har du möjlighet att stärka din identitet genom att göra egna, mer genomtänkta och bättre väl än tidigare generationer som kört fast i ett träsk av uråldriga traditioner. Vidare så hänvisar hon till religionsfriheten som om den skulle få vara en garant för att bete sig dåligt. Nej, Safiya... religionsfriheten ger dig inte rätt till vad som helst. Den säger att du har rätt att vara en idiot. Den ger dig rätt att tro på tomtar och troll, heliga sjöodjur eller småbarnsälskande bronsåldershandelsmän med en direktlinje till en våldsam gubbe i molnen utan att staten förföljer dig. Men religionsfriheten ger dig inte rätt att bete dig hur som helst.
Personligen hoppas jag vi får 18-årsgräns för ALLA religiösa uttryck som inskränker och/eller hämmar en människas fysiska eller mentala utveckling, det innefattar slöjan. Jag hoppas att vi så snart som möjligt förbjuder ALL saluförig av både halal och kosher-slaktat kött. Dessa barbariska metoder hör till en tid då människan inte visste något om någonting eller nej... inte ens då var de acceptabla.

Ni kanske undrade vilket "Nittonhundraåttiofyra"-citat jag tänkte på när jag läste denna urbota dumma artikel. För tillfället befinner jag mig i USA och kan inte plocka ut det svenska citatet men efter lite googlande hittade jag det på engelska. Det handlar om totalitarismens totala vinst över individens sinnesliv, som Safiyahs.


"When finally you surrender to us, it must be of your own free will. We do not destroy the heretic because he resists us; so long as he resists us we never destroy him. We convert him, we capture his inner mind, we reshape him. We burn all evil and all illusion out of him; we bring him over to our side, not in appearance, but genuinely, heart and soul."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar