söndag 16 oktober 2011

Resultatet har kommit... vem vågade ta den heta potatisen?

Som den uppmärksamhetssökande predikande besserwissern jag är brukar jag posta det ena och det andra på facebook som jag tycker mina vänner bör spendera sin tid med att läsa/se/lyssna på.
Efter att jag tyckt mig se ett mönster hos mina vänner att kommentera/"likea" (som det nu heter) länkar i betydligt högre grad länkar som handlar alla andra religioner/livsåskådningar än Islam så bestämde jag mig för att göra ett väldigt ovetenskapligt experiment.
And the results are in:

Ja, alltså 8 tummar upp mot 4 kanske inte är tillräckligt med underlag för att påvisa någonting men det intressanta var att av de fyra som gav Muhammed-bilden tummar upp så har tre st sitt ursprung i mellanöstern och av de tre var bara en svensk. Likt Larry David slipper kallas för antisemit när han gör narr av judar slipper de riskera kallas för rasist.

Säga vad man vill men jag får ständigt höra att muslimer är diskriminerade och att Islam särbehandlas som religion. Ja, jag håller med om att Islam särbehandlas. Vi i sverige behandlar Muhammeds religion med silkeshandskar, livrädda för att någon skall känna sig kränkt. De som behandlar Islam som vilken annan religion som helst, öppen för kritik, hån och ironi riskerar att bli uthängd som rasister och hittepå-ordet "Islamofob".
Så det var med oerhörd lättnad jag såg Irshad Manjis intervju på Skavlan. En muslimsk feminism som KAN säga det jag säger utan att riskera att bli kallad som fascist, nazist, islamofob eller SD:are.

Angående SD så säger hon precis det jag har sagt flera gånger i debatter här på bloggen; på grund av den berörelseskräck vi har i Sverige vad gäller Islam gör att de som faktiskt vågar ta upp frågan ses som modiga sanningsägare, oavsett utifrån vilket perspektiv de utgår ifrån.

Tyvärr kan man inte bädda in klipp från SVT men klicka på den här länken för att se intervjun med henne. Den börjar vid 31:20.

Annars är här ett klipp med henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar