måndag 12 september 2011

Ett tanke-expriment del 1. Om 11/9 och 22/7; en iskall jämförelse.

Är det något jag verkligen hatar är det hyckleri.
Här kommer ett av två exempel.

Hur många likes på facebook tror ni jag skulle få om jag postade följande statusuppdatering?

R.I.P. The 77 Norwegian people that lost their lives on 22/7. And R.I.P. the 1217 people that paid the ultimate price for a crime of being seen as infidels by muslim extremists since then.

Jag skulle kunna tänka mig att en och annan skulle bli upprörd och med all rätt.
Hur korrekt ovanstående mening än är kan man inte jämföra antalet döda i någon form av groteskt body count VM.

I går var det 10 år sedan attackerna den 11/9 2001.
Av någon anledning så är det bland mina vänner helt acceptabelt att posta följande:

R.I.P. The 2976 American people that lost their lives on 9/11. And R.I.P. the 48,644 Afghan and 1,690,903 Iraqi people that paid the ultimate price for a crime they did not commit.

Förutom de faktafel och den förenklade världsbild som ligger bakom meningen så finns det en känslokall förminskande insinuation att jämföra antalet döda på det sättet.
Hur kommer det sig att amerikanska liv måste jämföras med Irakiska och Afghanistanska?
Och varför blir jag anklagad för att vara en knähund för USA för att jag påpekar att den här formen av jämförelse diskriminerande enbart används när det gäller amerikanska liv.
Bara för att jag den 11/9 uppmärksammar en attack som hade för avsikt att döda så många civila som möjligt och som även var en attack mot den sekulära demokratin som idé innebär inte att jag inte uppmärksammar offer för andra krigsområden.

Skulle jag bli anklagad för att vara en Al-shabab-knähund om jag skrev om offer för knark-kriget i Mexiko utan att jämföra med döda i Somalia?
I vilka andra sammanhang känner folk att de måste jämföra antalet döda?


Människorna på bilderna är oskyldigt offer och värda vår respekt utan att behöva jämföras med andra.
Mannen som söker efter en bild på sin fars sorg behöver inte jämföras med andra människors. Han är också människa, fast han är amerikan.

Nej, vad gäller Amerikanska liv är all best off, allt är tillåtet.
Idag den 12/9 tycker jag ni kan skämmas lite.


PS. det var inte 2976 amerikaner som dog. Det var människor från 90 olika länder. Kristna, muslimer, judar, ateister och anhängare av många fler filosofier och religioner... tänkte bara om ni ville korrigera era copy/pasteade status-uppdateringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar